Mire elég 4 év egy középiskolás gyerek életében?

A pályaorientáció és a középiskolai felvételi mind a diákok, mind a szülők számára hatalmas megerőltetés. Kezdődik az iskolaválasztás körüli feladatokkal, a nyílt napokkal, a felvételi előkészítővel. Ha mindezen túl vagy, akkor jön a legnagyobb akadály, a felvételi. Amikor a gyermeked sikeresen átment mindezen, bekerült a vágyott középiskolába, jogosan gondolhatod úgy, hogy hátradőlhetsz, mert a nehezén már túl vagytok.

Egy pillanat alatt telik el a következő három év, és azon kapod magad, hogy jön az egyetemválasztás, a felvételi és kezdődik az egész elölről. 

Előfordulhat, hogy a középiskolás évek kihasználatlanul maradnak, a pályaválasztás esetleges, kapkodós és nehéz lesz. Pedig lehet ez másként is. Ebben a cikkben arra keressük a választ, hogy miért fontos megfelelően kihasználnod a gyermeked középiskolás éveit és hogyan teheted ezt jól.

Kezdjük az elején – mi történik a kamaszokkal a középiskolás évek alatt?

A gyermek kamasz lett. Ezt szülőként a mindennapokban megélheted úgy, hogy a gyermeked viselkedése megváltozott, nehezen értesz vele szót, szívesen van egyedül, becsukja magára az ajtót és sokkal zárkózottabb lett, mint korábban. Kamasz gyermek szülőjének lenni nem könnyű. Talán elviselhetőbbnek tűnnek a mindennapok, ha megérted, milyen fontos változások mennek végbe a gyermeked életében a középiskolás évek alatt.

Vekerdy Tamás “Kamaszkor” című könyvében az alábbiakat olvashatjuk erről az időszakról:

„A kamaszkort szokták a második születés korának is nevezni. Akkor, az első születéskor egy elkülönült kis test szakadt ki az anya testéből, és jött a világra – most egy elkülönülő személyiség szakad ki a család érzelmi burkából, hogy a világgal és önmagával egyedül is szembenézzen.”

Olyan feladatokkal és problémákkal kell szembenéznie a gyermekeknek, amikkel korábban nem találkoztak:

  • Megjelenik az önállósodásra való törekvés

A gyermek az absztrakt gondolkodás megjelenésével kialakítja a saját értékrendjét, ami esetenként eltérhet a szülői mintától. Nem a te gyermekedként, hanem önálló individuumként kezdi definiálni önmagát

  • Egyedül néz szembe a konfliktusokkal

Olyan helyzetekben találja magát, ami eddig számára ismeretlen volt, és a megoldásokat egyedül próbálja megtalálni. Gondolj csak bele például, ilyenkor találkozik az első szerelemmel, az első csalódással. 

  • Megváltozik az idegrendszer

Kamaszkorban számtalan új idegi kapcsolat alakul ki. A gyermek fejében hatalmas zaj keletkezik, így nem mindig tudja kiválasztani, hogy egy adott helyzetre mi lehet a legjobb válaszreakció.

  • Jelentősek a hormonális változások

A kamaszkorral járó hormonális változások az élet minden területét befolyásolják. Mondunk egy egyszerű példát, a kamaszok alvási szokásainak változása a hormonegyensúly felbomlásával van kapcsolatban, így hiába gondolod, hogy a gyermeked lusta, egész egyszerűen csak kamasz, aki a korábbiakhoz képest máshogy, másként és máskor szeretne aludni.

Ebben a minden szempontból nehéz időszakban nem csoda hát, hogy a mindennapok túlélése mellett kevés szerep jut a tudatos jövőtervezésnek.

Hogyan tudod megfelelően kihasználni a kamasz éveket?

Szinte látjuk magunk előtt, hogy legyintesz a kezeddel és azt gondolod, hogy mindegy mit csinálsz, a gyereked úgyse fog rád hallgatni. Ha egyáltalán felnéz a mobiljából és meghallja, amit mondani szeretnél neki. Pedig érdemes kicsalogatni a szobájából és támogató környezetet biztosítani már az első évtől. Elég három nagy területre fókuszálnod.

  1. Biztosíts számára inspiráló környezetet
    A kamaszok számára fontosak a barátok, a tágabb környezet. Ne feledd, most kezd teljesen leválni a szülőkről és alakítja ki saját személyiségét, értékrendjét. A környezete nagyban befolyásolja későbbi cselekedeteit, preferenciáit, prioritásait. Ha hasonló gondolkodású, inspiráló barátokkal támogatod, akkor szárnyalni fog.
  2. Lexikális tudás helyett készség és képességfejlesztés
    A lexikális tudás fontosságát nem szeretnénk elvitatni. Arra is szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a tárgyi tudás legnagyobb részét kamaszkorban szerezzük meg. Azonban emellett fontos, hogy a gyermek készségei és képességei a jelenkor kihívásai mentén előtérbe kerüljenek. A lexikális tudás nem tudja pótolni a problémamegoldás képességét vagy a csapatmunkára való törekvést.
  3. Támogasd az érdeklődését
    A pályaorientáció, majd pályaválasztás – főleg kamaszkorban – nem könnyű feladat. A kamasz a mindennapokkal való megküzdés mellett arra a kérdésre is keresi a választ, hogy mivel szeretne foglalkozni élete hátralévő részében. Ebben pedig biztosan segítségre lesz szüksége. Nem úgy, hogy felnőttként megmondod neki a szerinted legjobb megoldást, sokkal inkább úgy, ha támogatod abban, ami érdekli őt. Jogosan teszed fel a kérdést, hogy honnan tudnád, mi érdekli éppen, hiszen semmit sem kommunikál, és ha szóba hozod a kérdést, akkor örülsz, ha nem áll fel az asztaltól… A pályaorientáció pont arra szolgál, hogy kihozzuk a kamaszokból azt, ami igazán lázba hozza. Így érdemes erre megfelelő időt és energiát szánni.

Hogy segít az Engame?

Ahogy Luke Skywalker is egy megfelelő mentorral tudott igazi Jedi lovag lenni, a középiskolás gyerekek is akkor tudják kihozni magukból a legtöbbet, ha megtalálják a saját “Yodájukat”. Ezt a szerepet tölti be az Engame. Nem csak az oktatóink széles látásmódja fogja segíteni a kamaszokat abban, hogy megtalálják azt, amiért lelkesednek. 

A Freshman évfolyam a kilencedikeseknek szól. A képzés célja, hogy a diákok tisztában legyenek saját képességeikkel, fejlődési lehetőségeikkel A Freshman fókuszában a csapatmunka fejlesztése áll az egyéni fejlődés mellett. Megmutatjuk, hogy a közös tanulás élmény is lehet egy sokszínű és biztonságos környezetben.

A Sophomore a tizedikes nebulók évfolyama. A képzés egyaránt szól az újdonságok felfedezéséről és az egyes tudományok közötti kapcsolatok átláthatóságáról. Megmutatjuk, hogy a tanulók hogyan tudják az egyes szakterületek tudományát átvezetni a gyakorlatba, azaz a szakmákba, munkakörökbe. Ez az év összefoglal, magyarázatot, komplexitást ad ami remekül fog jönni a tizedik év végén esedékes fakultatív tárgyválasztáshoz. Az ismeretek birtokában a diákok könnyebben és biztonságosan döntenek a szakirány választásáról és már az iskolában is olyan tárgyakat fognak tanulni, ami érdekli őket. 

A Junior év a már majdnem felnőtté válás évfolyama. Ennek megfelelően alakítottuk ki programunkat a tizenegyedik osztályosok számára. Cél az önállóság és az eddig megszerzett tudás magabiztos használata. Az orientáció jegyében megismerik a szakterületben rejlő lehetőségeket.

A Senior év a végzősöké. A képzés középpontjában a továbbtanulásra való felkészítés áll célzottan, személyre szabottan, egyéni mentor segítségével. Összeállításra kerülnek a külföldi felsőoktatási intézmények felvételijéhez szükséges anyagok. A diákok a képzés keretében önéletrajz írást és motivációs levél írást is elsajátítanak. 

Az Engame Akadémia legnagyobb értéke a közösség. Azt tartjuk szem előtt, hogy a diákjaink megfelelően fel tudjanak készülni a rájuk váró -akár külföldi – kihívásokra. Mentoraink elkötelezettek amellett, hogy a hozzánk bekerülő, célkereső gyermekből magabiztos, a 21. század elvárásainak megfelelő, boldog felnőtt váljon. 

 

Talán most már te is egyetértesz velünk abban, hogy a kamaszkor nagyon fontos időszak egy gyerek életében. Meghatározó a személyiségfejlődése és a felnőttkora tekintetében is.


Ha te is szeretnéd a legtöbbet kihozni a középiskolás évekből, gyere el következő nyílt napunkra, ahol bővebben is tájékozódhatsz a programról!

Hasonló cikkek

Külföldi tanulmányok és zene: Utam a színpadra és tovább

A zenei tehetség és a sokoldalúság találkozása egy fiatal lány történetében, aki úgy döntött, hogy az érettségi után követi szenvedélyét a zene világában. Miként alakította Blanka karrierjét az Engame Akadémia, és milyen kihívásokkal nézett szembe, amikor végre elindult álmai megvalósításának útján? Ismerd meg, hogyan talált rá valódi önmagára, és és mi inspirálja a következő lépéseire!

Tovább olvasom »