Középiskolás korodban…
…eldöntötted már, mi leszel, ha nagy leszel?
Biztosan tudod, hogy ez a neked való pálya? És azt, hogy a gyakorlatban mit is kell majd csinálnod?
…tudod, hogyan kell ehhez jó önéletrajzot, motivációs levelet írni? Hogy zajlik egy állásinterjú? Mire számíts, ha felvesznek egyetemre?
Olyan kérdések ezek, melyekre legtöbben nem csak középiskola alatt, de felnőttkorban is nehezen válaszolnak.

Pedig a pályaválasztás életünk egyik legmeghatározóbb döntése. Valószínűleg te is nap mint nap látod a környezetedben, milyen következményekkel jár, ha valaki nem találja a helyét vagy épp ki nem állhatja a munkáját: kiégés, stressz, folyamatos feszültség, ami nemcsak a szakmai teljesítményünkre, de a szeretteinkkel való viszonyunkra is komoly hatással van.
Biztosan tudsz példát az ellenkezőjére is: számtalan kutatás bizonyítja, hogy
ha valaki az erősségeinek és belső motivációjának megfelelő munkát végezhet, akkor az élete minden területén könnyebben veszi az akadályokat, és sugárzik róla, hogy jól érzi magát a bőrében.
Mindannyian úgy indulunk neki az életnek, hogy az utóbbit szeretnénk elérni. A jó hír, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem zsákbamacska, hogy kinek sikerül és kinek nem.
Igenis tehetsz érte, hogy már a középiskolában egy olyan úton indulj el, amellyel nemcsak munkát, hanem valódi, szívvel-lélekkel végzett hivatást találhatsz magadnak.

A pályaorientációt időben kell kezdeni
A tapasztalatunk azt mutatja, hogy a diákok általában a középiskola utolsó évében, gyakran csak közvetlenül a felvételi jelentkezés leadása előtt kezdenek el gondolkozni azon, hogy mivel is szeretnének foglalkozni. A döntésüket sokszor az határozza meg, hogy mi a kedvenc tantárgyuk vagy milyen foglalkozás a legkeresettebb éppen, ez azonban hosszú távon kevesek számára bizonyul kifizetődőnek.
Az önismeret a legfontosabb tényező a pályaválasztás során. Ez még véletlenül sem azt jelenti, hogy “jó vagyok matekból, irány a közgáz” vagy “a humán tárgyak érdekelnek, elmegyek bölcsésznek, aztán meglátjuk, mi lesz.”
Ahhoz, hogy ennél megalapozottabb döntést tudjon hozni valaki, sok-sok impulzus, tapasztalat, ismeret szükséges a világról és saját magáról. A közoktatási rendszer – méretéből és egységesített jellegéből adódóan – nem tudja biztosítani ezt a személyre szabott tanulási folyamatot.
Ennek eredménye, hogy a hazai felsőoktatásban óriási a szakváltások és az egyetemi képzések félbehagyásának aránya.
Hiszünk benne, hogy létezik jobb megoldás. Mindenki tehetséges valamiben, ennek megtalálására és kibontakoztatására pedig konkrét módszereink vannak.
Megalapozott pályaválasztás
Ha egy diáknak a középiskola évei alatt lehetősége van feltérképezni, hogy az őt érdeklő területeken milyen munkakörök léteznek és ezek mennyire illenek a személyiségéhez, valamint tisztában van a saját erősségeivel és képes arra, hogy célokat tűzzön ki maga elé, amelyek megvalósításán tudatosan dolgozik, akkor nem kell félnünk attól, hogy az iskola kapuján kilépve elveszik a felnőtt világban.
Alternatív oktatási programunk ezt a biztonságot nyújtja.
“Annyira más, annyira üdítően eltérő, amit kínáltok attól, amit a gyerekek minden nap a magyar iskolákban tapasztalnak. Lássa meg mindenki, hogy így is lehet! Érdekesen, lelkesen, gyerekközpontúan. Nem csak azoknak hasznos, akik külföldre szeretnének menni tanulni, hanem minden, az átlagnál egy kicsit is nyitottabb, érdeklődőbb szülőnek és gyereknek.”
– Dósa Laura, végzett diákunk édesanyja
Hogyan segít a program?
A közoktatás 9-12. évfolyama alatt személyes odafigyeléssel, a szakterületekkel és a továbbtanulással kapcsolatos információmegosztással és rengeteg impulzus révén segítjük diákjainkat a pályaválasztásban. Emellett rengeteg készségfejlesztő foglalkozáson keresztül fedezhetik fel, miben jók, milyen területeken szeretnének fejlődni és milyen helyzetekben érzik igazán jól magukat.
Programelemek | Évfolyamaink | Ismerj meg minket nyílt napunkon!
Pályaorientációval kapcsolatos programelemek
Minden diákunknak saját mentora van, aki rendszeres egyéni konzultációk során segíti őt az érdeklődési körei és az erősségei felfedezésében, célok kitűzésében és megvalósításában, valamint felhívja a figyelmét a fejlődési lehetőségekre. A diák bármikor fordulhat tanácsért a mentorához.
Az alacsonyabb évfolyamokon az önkifejezéstől, a látókörtágítástól, a magabiztosság növelésétől és a stresszoldástól indulunk, mindeközben feltérképezzük az egyéni érdeklődési köröket.
Az évfolyamok előrehaladtával már célzottan foglalkozunk konkrét karrierutakkal, egyetemi és munkahelyi készségekkel, továbbtanulási irányokkal.
11. és 12. évfolyamos diákjainknak az érdeklődési köreik leszűkítésében, a számukra legmegfelelőbb egyetem és szak kiválasztásában, az egyetemi évek során legfontosabb készségek (pl. akadémiai esszéírás, kutatásmódszertan stb.) fejlesztésében és az egyetemi felvételi anyagok elkészítésében segítünk.
Diákjaink többsége a világ vezető egyetemein tanul tovább, nemzetközi tapasztalattal rendelkező mentoraink a külföldi felvételi folyamat minden lépése során támogatják őket (a külföldi továbbtanulási szándék azonban nem feltétele a programban való részvételnek).
Havonta többször szakmai látogatásokat szervezünk a legkülönfélébb hazai és külföldi cégekhez és szervezetekhez, ahol az ott dolgozó szakemberek mesélik el, miből áll a gyakorlatban a munkájuk, és válaszolnak a diákok kérdéseire.
Az ezeken való részvétel minden évfolyam diákjai számára nyitott, és bár fakultatív, a visszajelzések alapján meghatározó jelentőségű a diákok pályaválasztása szempontjából.
Diákjaink rendszeresen különböző területekről érkező, a munkájukat szerető szakemberekkel szervezett beszélgetéseken vehetnek részt, hogy megismerjék, milyen változatos munkalehetőségeket és karrierutakat kínálnak az egyes szakterületek, és bepillantást nyerjenek egy-egy szakma kulisszatitkaiba.
Ez segíti őket, hogy átfogó képet alakítsanak ki a munka világáról és világos elképzeléseik legyenek az őket érdeklő szakterületek munkaerőpiaci vonatkozásairól.
Egy-egy terület önálló felfedezése és az abban való elmélyülés érdekében diákjaink minden tanév folyamán egy önálló projekteket valósítanak.
A diákok érdeklődési területüknek megfelelően maguk választják ki a projekt témáját, célját. Ez számtalan izgalmas opciót takar: lehet ez egy művészeti projekt, részt vehetnek szakmai gyakorlaton, készíthetnek kutatást, alkothatnak különféle technikákkal, technológiákkal, vagy szervezhetnek eseményeket.
A projekt megvalósításában a diákokat a mentorukkal történő egyéni konzultációk, valamint csoportos foglalkozások is segítik. Az egész éven átívelő projektmunka eredményét a diákok az év végi Project Fair keretein belül osztják meg egymással.
Született már így diák által szervezett pénzügyi konferencia, 90 oldalas verseskötet vagy a Magyar Tudományos Akadémián bemutatott kutatás is.
Diákjainknak a tanév során több alkalommal lehetőségük nyílik a saját érdeklődésüknek megfelelő szeminárium-sorozatokon részt venni, hogy kipróbálhassák magukat a választott területeken és megismerjék az azokhoz tartozó szakmai kérdéseket. Ez a típusú elmélyülés elengedhetetlen az orientáció fókuszálásához.
Interaktív foglalkozásaink során olyan készségek kerülnek a középpontba, mint a csapatmunka, a prezentálás, az érveléstechnika, a kommunikáció, a kutatás stb., hogy a diákok kipróbálhassák, milyen típusú feladatokat élveznek leginkább.
Minden diákunk csatlakozhat az érdeklődéséhez legközelebb álló diákklubhoz, vagy akár maga is szervezhet egyet az általa választott témában. Itt a diákok maguk döntik el, milyen kérdéseket vitatnak meg, milyen vendégelőadókat szeretnének meghívni vagy milyen eseményeket szeretnének szervezni, mentoraink pedig támogatják őket a megvalósításban.