Hírérték és hitelesség: szerkesztőségi gyakorlaton vettünk részt a Telex Akadémián

Oktatási programunk egyik fontos eleme, hogy diákjaink valós képet kapjanak különböző szakmákról, tudományterületekről.

Januárban a Telex Akadémia egész napos programján vettünk részt, ahol átfogó képet kaphattunk egy országos online lap működéséről, és egy kicsit újságíróvá válhattunk.


Hírfogyasztási szokások, médiaismeret

Már reggel háromnegyed 8-kor lelkes és kíváncsi Engamerek gyülekeztek a Telex irodája előtt várva, hogy mindent meg tudjanak az újságírói munkáról és a Telexről.

Délelőtt egy médiaismereti foglalkozáson vettünk részt, ahol beszélgettünk az újságírói munka lépéseiről, a saját médiafogyasztási szokásainkról, és arról is, hogyan ismerjük fel a clickbaitet és hogy mi számít közérdekű információnak. 

A résztvevő Engame-es diákok túlnyomó többségben az Instagramot használják a legtöbbször. A híreket is ott olvassák, sokan követnek ott online újságokat és van aki külön is felkeresi ezeket az oldalakat. Az újságírók feladatai közül a legtöbben a információgyűjtést találták izgalmasnak, és a cikkek megírása is sokakat érdekel. Az utánkövetés már kevésbé ragadta meg a csapatot, pedig ez is nagyon fontos része az újságírói munkának. De nem csak azok tudnak egy ilyen lapnál dolgozni akik szívesen írnak cikkeket. Hiszen ezeket a cikkeket szerkesztik, korrektúrázzák, promotálják. A lap működéséhez elengedhetetlen a háttérben dolgozó HR-es, pénzügyes, informatikus, irodavezető és marketinges szakemberek munkája is.

A Telex működése, újságírás, hitelesség

Ezek egy részét már Szalma-Baksi Ferenctől, a Telex egyik újságíró-szerkesztőjétől tudtuk meg, aki körbevezetett bennünket az irodában. Megnéztünk egy igazi telexgépet is, majd a newsroom rengeteg monitorát, ahol egyszerre próbálják követni az ország és a világ híreit. A délelőtt egyik legizgalmasabb pontja az volt, amikor beleshettünk a belföldi csapat értekezletére, ahol megbeszélték, hogy a következő napokban ki milyen témákon fog dolgozni, kinek milyen új ötletei vannak. Izgalmas volt kivárni azt a pár napot, amíg ezek a cikkek meg is jelentek, és nagy kíváncsisággal olvastuk őket.

Feri közben rengeteg érdekes dolgot mesélt az újságírók életéről. A jó újságíró állandóan készenlétben van és keresi a jó témákat, hogy elsőként írhassa meg. Izgalmas emberekkel beszélgethet és különleges helyekre is bejuthat. Őket is fenyegeti a technológiai forradalom és az AI, de hisznek benne, hogy nem fog teljesen eltűnni a szakmájuk, csak átalakul.

A szerkesztőségi látogatás után egy új helyszínen folytattuk a tanulást, a hírérték és hitelesség kérdését járva körbe. Egy megbízható cikk több független, megbízható forrás felhasználásával, elfogulatlan módon minden fontos álláspontot bemutatva készül, és nem próbálja meg befolyásolni az olvasót. Persze a vélemény cikkeknek is van helye egy nagyobb médiumnál, de ezt fontos feltüntetni az anyagoknál. Különböző cikkek elemzésével mi is gyakoroltuk, hogyan tudjuk azonosítani, hogy egy cikk hiteles-e.

Újságírói munka a gyakorlatban

A sok-sok hasznos információval felvértezve ebéd után négy kis csapat (írók, fotósok, videósok, social médiások) kezdték meg a munkát, hogy a szelektív hulladékgyűjtés témakörében elkészítsék az anyagaikat. A munkáról továbbiakban Senior diákunk, a fotós csapatban résztvevő Vajna Panka beszámolóját olvashatjátok:

A délutáni workshop során 4 területen merülhettünk el jobban a Telex munkájában: újságírás, fotózás, videózás és social media. A témánk a hulladékgyűjtés illetve az újrahasznosítás volt.

Én a fotózást választottam, ahol először megismerkedtünk mentorunkkal és a feladattal. Két csoportra osztott minket: hárman az újságírókkal az interjúkhoz készítettek képet, míg én, “kolléganőmmel” elindultam kukákat keresni. Célunk az volt, hogy kiderítsük, Budapesten milyen a szelektív hulladékgyűjtés. Először a Rákóczi téri metróhoz látogattunk el, majd a mellette lévő vásárcsarnokba, ahol nem igazán találtunk szelektív hulladékgyűjtőt.

Később, visszafelé menet, a lépcsőházban is készítettünk néhány portrét, ahol a biciklik, illetve a ház felépítése teljesen más perspektívát adott.

Egy óra után mindenki visszatért, így elkezdődhetett az igazi munka: a meglévő képek válogatása. Mivel az utcán nem volt lehetőség a kukák tartalmát lefotózni, egy répa segítségével megteremtettünk a nyers hulladékot is. A képek kiválasztásánál a legnehezebb az volt, hogy olyan fényképet válasszunk a portrék mellett, amelyek kapcsolódnak a cikkhez. Így első körben a személyekről szóló illusztrációkat szerkesztettük, miközben mentorunk, Huszti István tanácsokat adott későbbi fotóinkhoz. Az írás megkezdése után megszűrtük az utcai fotókat is, majd megpróbáltuk tagoltan és odaillően beszúrni a bekezdések mellé. Legbüszkébb pillanat az volt számomra, amikor az általam készített fotó mellé odaírhattam a nevem.

Végül elküldtük a “szerkesztőségbe”, azaz a telex munkatársnak, Julónak, aki mindent összegyűjtött. A nap lezárásaként mindenki megnézhette a másik csoport aznapi munkáját.

A saját telefonunkkal fotóztunk, mégis nagyon nehéz volt a megfelelő szöget és olykor a megfelelő fényviszonyokat megtalálni, vagy éppen a legjobb pillanatot elkapni, mint például, hogy hogyan próbál egy galamb kipakolni egy megpúpozott szemetest.

Köszönhetően, hogy élesben is kipróbálhattuk magunkat, nagyon sokat tapasztaltam és tudtam gyakorolni, ami a jövőben is sokat fog segíteni.

“Mindig is érdekelt a videó készítés, kisfilmeket szoktam forgatni otthon, de kezdő vagyok benne. A workshop során nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy milyen profi  körülmények között elkészíteni egy videót. Profi kamerával, vágóprogrammal, mikrofonnal és mentorral. Úgy érzem sok új tudást szereztem, illetve még nagyobb inspirációt kaptam kisfilmek forgatásához. Nagyon örülök, hogy részt vehettem ezen a napon.” – Sári

“Az újságírás része szerintem igazán érdekes volt. Az “utca embereivel” csináltunk interjúkat a szelektív gyűjtéssel kapcsolatban. Izgalmas volt kérdezni és meghallgatni mások véleményét a téma kapcsán.” – Adri

“Nekem a délutáni foglalkozás volt a kedvenc részem. Lucával dolgoztunk egy kisebb csapatban egy tik-tok készítésén. Nagyon tetszett, hogy együtt ötleteltünk azon, hogy mi legyen a videóban és az is, hogy mi szerepelhettünk benne. Sokat nevettünk amikor újra és újra fel kellett venni a részleteket, de a végleges összevágott videónk nagyon profi lett.” – Zita


Amennyiben érdekelnek hasonló szakmai programok és lehetőségek, illetve szeretnétek alaposan körbejárni a különböző lehetőségeket, hogy a pályaválasztás tudatos folyamat legyen, látogass el nyílt napunkra és ismerd meg középiskolásokat támogató, alternatív oktatási programunkat.

Hasonló cikkek