A jó önéletrajz kulcsfontosságú – de nem csak a munka világában. A külföldi továbbtanulásra készülő diákok egy részének ez a belépő az egyetemi felvételihez.
Senior évfolyamos diákjaink a CV workshop keretein belül lehetőségük nyílik megtanulni, hogyan is kell megragadó önéletrajzot írni. Interjúnkban a foglalkozás vezetője, Varga Dóri mesél az önéletrajz írás kihívásairól és a workshopról.
Mesélj kicsit magadról – hol tanultál, mivel foglalkozol?
Varga Dóri vagyok, alapvetően holland-magyar szakos tanár. Tanulmányaimat az ELTE-n végeztem. Két évig jártam a holland szakra az ELTE-n, ám realizálnom kellet, hogy itthon nem lehet olyan jól megtanulni a nyelvet. Így hát halasztottam és kimentem egy évre Hollandiába, ahol tényleg nagyon jól meg is tanultam hollandul – majd elnyertem itthon egy ösztöndíjat a University of Amsterdamra, és kint tanultam tovább holland szakon. Ez út vezetett a holland tanításhoz – a nyelvek imádata pedig azóta is él bennem. A tanítás mellett több éve már coach-ként is dolgozom. Ezért szeretek nagyon az Engame-nél mentorálni: hiszen ez gyakorlatilag az oktatás és a coaching metszete.
Miért fontos a jó önéletrajz? Egyáltalán, mi számít jó önéletrajznak?
Sokan nem is gondolnak bele, milyen fontos az önéletrajz. Amikor beküldöd valahova a jelentkezésedet, akkor nem tudsz ott állni az illetővel szemben: nem látják rajtad, hogy mennyire lelkes, okos vagy talpraesett vagy. Egy darab A4-es oldalon kell prezentálnod önmagad, és ezt a lehető legjobb formában kell megtenned – hiszen ez a belépőd a legtöbb helyre.
Szerintem igazából nincs olyan, hogy jó vagy rossz önéletrajz. Egy önéletrajznak jó vagy rossz részei lehetnek. Előfordulhat, hogy egy rész tartalmilag jó, de nem jól van előadva, nincs jól megfogalmazva, vagy nem a megfelelő részek vannak kiemelve.
Mit rakjunk bele? Hogyan nézzen ki külalakilag? Mit domborítsunk ki? Mindig lehet tovább alakítani még egyes részeket: van, amit nem fejtünk ki eléggé, pedig releváns lenne, és persze van, ami felesleges lehet. Rengeteg olyan fogás van, amivel jobban prezentálhatjuk önmagunkat.
A készségeinket és erősségeinket megfelelően kell tudnunk kommunikálni. Ami nekünk természetes, az másnak információ.
Mire érdemes figyelni az önéletrajz elkészítésénél?
Elsősorban fontos átgondolnunk, miből álljon az önéletrajz tartalmilag.
Helyezzük bele magunkat az felvételiztető szerepébe: mi lehet releváns, és mi az, ami felesleges információ?
Az elvárások természetesen országtól függően különböznek. Hollandiában vagy az Egyesült Királyságban például egyáltalán nem szokás képet csatolni az önéletrajzba, míg ez Magyarországon szinte kötelező.
Sokan beleírják címüket, nemüket is az önéletrajzukba. Ezeket jobb nem feltüntetni, hiszen nem tartalmaznak releváns információt. Ugyanez vonatkozik szerintem a születési dátumra.
Érdemes átgondolni, hogy a tapasztalataink mi mindent mutathatnak képességeinkről, hozzáállásunkról. Ha valaki csak két éve tanul németül, de még nincs nyelvvizsgája, vagy ha emelt óraszámban tanul egy tárgyat, de az nem feltétlenül kapcsolódik a felvételi követelményekhez – ezek sokat mesélhetnek például arról, hogy az adott diák milyen alapokkal rendelkezik, mennyire kitartó vagy milyen tág az érdeklődési köre.
Hogyan épül fel az Engame Akadémia diákjai számára tartott CV workshop?
A foglalkozás fő célja, hogy a diákokkal egy általános képet alkossunk az önéletrajz készítéséről. A CV workshop a következőképpen épül fel:
Elsőként azzal foglalkozunk, hogy ‘Mire kell egy CV?’. Itt a korábban kifejtett önmagunk legjobb reprezentációjáról beszélgetünk.
Ezután azon a kérdésen megyünk végig, hogy Milyen részei vannak a CV-nek? Itt megvitatjuk, milyen elemeket érdemes vagy kevésbé érdemes beletenni az önéletrajzba. Ehhez készítettem egy pontokban összeszedett anyagot is. Egy középiskolás diák például a klasszikus értelemben nem igazán beszélhet “work experience”-ről, azaz szakmai tapasztalatról – és itt rá is térünk arra a kérdésre, hogy Hogyan fogalmazzunk? Egy középiskolás például ‘szakmai tapasztalat’ helyett feltüntetheti a releváns tartalmakat olyan szekciók alatt, mint a “volunteering” (önkénteskedés), vagy “Extracurricular activities” (iskolán kívüli elfoglaltságok).
A CV workshop utolsó pontja és egyben célja pedig, hogy a diákok elkészítsenek egy nagyjából kész önéletrajzot. Ezen laptopokon, digitális formában is tudnak majd dolgozni. Ehhez segítségképpen készítettem egy template-et, amin, miután mindent átbeszéltünk, együtt végigmegyünk, és mindenki elkezdheti kitölteni.
A workshop elsősorban Hollandiába készülő diákoknak szól. Miért fontos ez, és miben más egy holland egyetemre beadott önéletrajz?
A CV workshopra a elsősorban azért a hollandiába készülő diákoknak van szükségük, mivel az ottani egyetemi felvételi rendszer elvárja az önéletrajzot. Van, ahol csak CV-t és jegyeket kérnek a kiválasztási folyamatban, így az önéletrajz rendkívül fontos szerepet játszik a sikeres felvételiben.
Míg az Egyesült Királyságban egy egységes jelentkezést kell leadni mind az öt megjelölt helyre – amely a personal statement-ből, recommendation letter-ekből és az iskolai jegyek transcript-jéből áll – , Hollandiában sajnos minden egyetem teljesen más kritériumokat szab.
A Hollandiába való jelentkezésnél négy egyetemet jelölhetnek meg a dákok, amelyekre különböző anyagokat kell készíteni. A CV tartalmilag nagyjából lehet ugyanaz, de mindenképp utána kell járni, milyen formátumot vagy plusz információkat kérnek az egyes egyetemek. Emellett amennyiben valaki különböző szakokra is beadja a jelentkezését – például liberal arts és business képzésekre is -, akkor érdemes az önéletrajzot is kicsit átfókuszálni.
Mit kapnak azok a diákok, akik részt vesznek a foglalkozáson?
A mai workshop célja, hogy a diákoknak legyen egy nagyjábóli elképzelésük arról, hogy mit és hogyan kell beleírni az önéletrajzukba. A ma összerakott vázlaton nyilvánvalóan mentorukkal, illetve önállóan is tudnak majd még finomítani, de már ad nekik egy alapkeretet, amiből kiindulhatnak.
Ezek az alapok a későbbiekben is hasznosak lesznek a diákoknak, amikor egyetem alatt vagy után állásokra jelentkeznek. Ha egyszer megtanulják a struktúrát, és hogy mi az, ami alapvetően fontos, azt az egész életükbe magukkal tudják vinni.
Érdekes lehet számodra egy ilyen elemeket tartalmazó program?
Oktatási programunk és táboraink pályaválasztást és továbbtanulási döntést segítő programokkal, valamint a való élethez, felvételhez és egyetemi tanulmányokhoz elengedhetetlen készségek és nyelvtudás fejlesztésével támogatják diákjainkat, hogy megtalálják útjukat és elérhessék céljaikat.