Engames diákok az Oxford Schools’ vitaverseny döntőjében

Az Oxford Union által rendezett Oxford Schools’ a legnagyobb brit parlamenti formátumú, iskolai szintű vitaverseny a világon, és a legnagyobb vitaverseny az Egyesült Királyságban, amelyet kifejezetten a 14-18 éves diákoknak szerveznek. Nagy örömünkre és büszkeségünkre idén két Engame-es csapat is bejutott a döntőbe, és képviselhetik Magyarországot ezen a neves versenyen: Szlovacsek Panka és Taylor Sol Nadia, valamint Zelenyánszky Lőrinc és Jagos Péter.

A döntős csapatok tagjait a vitakultúráról és a versenyre való felkészülésről kérdeztük:


Milyen készségeket fejleszt a vitázás?

A vitázás erősíti mind az agilitást, gyors gondolkodást, hiszen a vita közben rapid gyorsasággal kell válaszolni a másik csapat érveire, valamint a retorikai, prezentációs képességeinket is, mivel az előadás módja, felépítése, struktúrája mind hozzájárul a vita megnyeréséhez. Mindezek mellett, mivel a viták angol nyelven zajlanak, nyelvi tudásunkat is fejleszthetjük.

Nektek személyesen mit adtak a vitaversenyek?

Sokan közülünk idén kezdték a vitázást, de bátran kijelenthetjük, hogy már most számos hasznos tapasztalattal gazdagodtunk. A vitaversenyeken való részvétel remek fejlődési lehetőség számunkra, a közönség előtti szereplés nagyon sok magabiztosságot és pozitív élményt ad. A vitaversenyeknek továbbá fontos közösségépítő szerepe van, hozzánk hasonló érdeklődésű, tájékozott fiatalokat ismerhetünk meg. Reméljük az oxfordi verseny során lesz lehetőségünk nemzetközi kapcsolatokat is építeni.

Hogyan zajlik egy verseny, milyen típusú vitaversenyek vannak?

Alapvetően eddig mi kétféle formátumú vitában próbáltuk ki magunkat: a British Parliamentary (BP) es a World Schools vitaformátumban. Az oxfordi verseny a BP formátumban fog zajlani, amelyben összesen 4 kétfős csapat vitázik, kettő a kormánypárti (támogató), kettő az ellenzéki (ellenző) álláspontot képviseli. A World Schools formátumban ezzel szemben két háromfős csapat vitázik egymással, és általában a felkészülési idő is jóval hosszabb.

Hogy zajlik a versenyfelkészülés?

A téma és a csapat pozíciójának megismerése után a BP formátumban mindössze 15 perc felkészülési idő áll rendelkezésre a vita kezdetéig, így fontos, hogy ezt a lehető leghasznosabban töltsük. Nehéz egy jó stratégiát megfogalmazni, hiszen nagyon sok minden függ attól, hogy mennyire ismerjük a témát és milyen pozíciót kaptunk. Az alapvető feladat viszont mindig az, hogy megkeressük a legerősebb érveket, amiket a vitában fel tudunk használni, majd kidolgozzuk az érvelésünk mechanikáját, fő irányát.

Van kedvenc vitatémátok?

Nagyon szeretjük a politikai, ezen belül az aktuálpolitikai vitatémákat, mert ezek a kérdések egyébként is szerves részei a mindennapjainknak. Emellett morális, gazdasági és környezetvédelmi témákról is szívesen vitázunk.

Hogyan készültök az oxfordi versenyre?

Hetente több coaching session-ön veszünk részt a többi továbbjutó csapattal együtt, ahol nagy hangsúlyt fektetünk az intenzív gyakorlásra és az egymás közötti vitázásra. A felkészülésben sokat segít Dezsényi Balázs és Balázsy András.

Diákjaink az alábbi középiskolákból érkeztek:

  • Szlovacsek Anna: Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium
  • Taylor Sol Nadia: ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium
  • Zelenyánszky Lőrinc: ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium
  • Jagos Péter: ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium

Amennyiben te is szívesen részt vennél hasonló versenyeken, regisztrálj következő nyílt napunkra és tudd meg, mi mindennel foglalkozunk még itt az Engame Akadémián!

Regisztrálok a nyílt napra!

Hasonló cikkek

Ilyen érzés megnyerni a Startup Challenge-et

Véget ért a 2024-es középiskolásoknak szóló nívós ötletversenyünk, ahol ezúttal egy jogi dokumentumelemző és összefoglaló alkalmazás ötlete vitte el a pálmát. A harmadik alkalommal megrendezett megmérettetés döntőjébe ezúttal tizenkét nagyon jól kidolgozott, valós problémákra megoldást nyújtó elképzelés jutott be.

Tovább olvasom »