Milyen irányba tanuljon tovább egy gimnazista, aki főleg a nyelvek és a történelem iránt érdeklődik? Zsófi az Engame Akadémia diákjaként találta meg a választ, amihez az egyik céglátogatás is hozzásegítette. Most az érettségire készül, és olyan külföldi egyetemekben gondolkodik, amelyek belépőt jelenthetnek a diplomácia és a nemzetközi szervezetek világába. Interjúnkból az ő történetét ismerheted meg.
Mesélj egy kicsit magadról! Melyik suliba jársz, és miket csinálsz szabadidődben?
Most kezdtem a tizenkettedik osztályt a Teleki Blanka Gimnáziumban, ahol német nyelvi előkészítős osztályba járok. Ez azt jelenti, hogy 1+ 4 éves a gimnáziumi képzés, és első osztályban a nulláról megtanultunk németül. Az angol nyelvet is nagyon szeretem, de a nyelvtanulás mellett a történelem is érdekel, ezért töri fakultációra járok. A szabadidőmben többnyire zenét hallgatok, mostanában egy kis szünet után újra rászoktam az olvasásra, és a barátaimmal is sok időt töltök.
Gyerekkorodban mit gondoltál, mi szeretnél lenni, ha nagy leszel?
Szinte percenként változott, de néhány, amire emlékszem: énekesnő, színésznő, óvónő, ügyvéd. Az biztos, hogy gyerekként rengeteget beszéltem, szerettem barátkozni és emberekkel lenni, ezért mindig a humán foglalkozásokkal szimpatizáltam.
Hogyan változtak a terveid azóta?
Sokáig nem volt konkrét tervem, de azt már nyolcadikos koromban kitaláltam, hogy külföldön szeretnék egyetemre járni, és azóta is ez van a fejemben, ezért dolgozom. Aztán az Engame Akadémia diákjaként kitisztult a kép: rájöttem, hogy a diplomácia és a nemzetközi szervezetek világa érdekel.
Mióta vagy Engame-es diák? Hogy látod, miben fejlődtél azóta?
A kilencedik osztály második félévétől vagyok Engame-es. Anyukám beszélt rá, hogy jelentkezzek, akinek utólag nagyon hálás vagyok, mert nemcsak pályaorientációs szempontból, hanem az angol nyelvtudásom fejlesztésében is nagy szerepe volt. A legtöbb óra és program angolul zajlik, és észrevettem, hogy egy ideje már nem fordítok a fejemben, amikor angolul beszélek, hanem angolul gondolkodom, és így gördülékenyebben tudom kifejezni magam. Ezenkívül nyitottabbá váltam új emberekre és új kihívásokra. Csatlakoztam például az Ambassador Programhoz, aminek része, hogy többször közönség előtt kellett beszélnem az Engame-ről. Mindig nagy félelmem volt a nyilvános beszéd, ezért ezt fontos előrelépésnek tartom.
Mik voltak a legjobb dolgok, illetve a legnagyobb nehézségek az Engame-es évek során?
Nagyon szeretem ezt a közösséget, a tanárokat és a diáktársaimat is. Míg a legtöbb iskolában a diákok nem mernek megszólalni az órákon, nehogy rosszat mondjanak, az Engame-nél ez egyáltalán nem jellemző, itt egy támogató és nyitott közegre találtam. A tárgyi tudást tekintve pedig az volt az egyik legjobb dolog, hogy az Introduction to Social Sciences órán megismerkedtem egy számomra új területtel, ami nagyon megfogott.
Ami nehézség, hogy ez egy iskolán kívüli elfoglaltság. Nekem tavaly volt olyan időszakom, amikor a sok különóra miatt csak heti egy szabad délutánom maradt. Szóval időmenedzsment szempontjából akadhatnak kihívások, de szerintem teljesen megérte erre áldozni a szabadidőmet.
Milyen készségfejlesztő órákon és diákklubbokban voltál aktív? Mi volt a kedvenced közülük?
Mindegyik skill órán tanultam olyat, amit a mai napig hasznosítok. Volt például stresszkezelés, esszéírás, időmenedzsment, és arról is tanultunk, hogy hogyan kell hatékonyan tanulni. Ebben az évben pedig csatlakoztam a Forward Thinkers Hub klubhoz, ahol aktuális eseményekről, aktuálpolitikáról lesz szó. Még nem volt találkozónk, de már nagyon várom a beszélgetéseket, és azt, hogy új embereket ismerjek meg.
Van olyan Field trip, vagy „Meet the expert” alkalom, ami nagyon maradandó élmény volt számodra?
Az Engame rendszeresen szervez a diákjainak céglátogatásokat, ez a „Field trip”, illetve meghívja előadni bizonyos területek kiemelkedő szakértőit, ezek pedig a „Meet the expert” alkalmak. Ezekért mind nagyon hálás vagyok, de a legmaradandóbb az volt, amikor látogatást tettünk a Brit Nagykövetségen, és én csak ültem és mosolyogtam. Akkor már tudtam, hogy nemzetközi karrierben gondolkodom, és ott is úgy éreztem, hogy ez teljesen az én világom. A „Field trip”-ek fontos előnye, hogy lehet kérdezni az ott dolgozóktól, akik mindig nyitottan válaszolnak. Pályaorientációs szempontból szerintem az is hasznos, ha egy diák ilyenkor rájön, hogy egy terület nem érdekli.
Milyen egyetemi képzések érdekelnek, tudod már, hogy hova fogsz jelentkezni?
Még nem indult el a jelentkezési időszak, de már vannak elképzeléseim. Hollandia áll a listám élén, ahol számos angol nyelvű képzés érhető el a nemzetközi tanulmányok területén, ezek az „International Relations and Organizations” vagy a „European Studies” szakok. Leginkább a Leideni Egyetem vonz, aminek a több nemzetközi szervezetnek székhelyeként szolgáló Hágában is van kampusza. A B tervem Írország, ahol szintén színvonalas képzések érhetőek el nemzetközi témákban, az angol nyelv pedig magától értetődő. Az egyetem után el tudnék magamnak képzelni egy tényleges diplomata karriert, vagy szívesen dolgoznék valamelyik nemzetközi vagy EU-s szervezetnél, de ez még biztosan kitisztul a következő években.
Képzéseinken diákjaink segítséget kapnak a tudatos pályaválasztásban, a tanulmányaikat és karrierjüket támogató készségek fejlesztésében, a magabiztos angoltudás elsajátításában, majd pedig álmaik egyetemére való bekerülésben – akár itthon, akár külföldön. Felkeltettük az érdeklődésed? Látogass el nyílt napunkra és ismerd meg középiskolásokat támogató, alternatív oktatási programunkat.