Harmadik alkalommal rendezett középiskolásoknak szóló startup-versenyt a Startup Hungary és az Engame Akadémia. Számos izgalmas ötletet mutattak be a diákok, így nehéz dolga volt a zsűrinek, amikor a 12 döntős csapatból ki kellett választaniuk az első 3 helyezettet. Az esemény több hasznos tanulsággal is szolgált: fontos a lelkesedés, de mellé szükség van egy életképes üzleti modellre, a pitchek sikere pedig nagyban múlik az előadói készségen, ezért érdemes azt fejleszteni, gyakorolni.
A Startup Challenge lényege, hogy a diákok péntek estétől csapatokba szerveződve, mentorok segítségével dolgoznak ki vállalkozási ötleteket, amelyek valamilyen valós problémákra nyújtanak megoldást. Vasárnap délelőtt a mentorok kiválasztják a legjobb csapatokat, akik a nap végén a zsűri és a közönség előtt is prezentálhatják munkájukat, méghozzá angolul. A közönség soraiban szülők, tanárok és a startup világ iránt érdeklődők figyelhetik a beszámolókat. A versenyt két céglátogatás is megelőzi, ahol inspirációt, ötleteket meríthetnek a versenyzők, idén az esemény két szponzorához, a Day One Capitalhoz és a Wolt Magyarországhoz látogattak el.
Készségek, amelyek bármikor jól jöhetnek
Lévai Balázs, az Engame Akadémia társalapítója és vezetője nyitóbeszédében elmondta, hogy egy ilyen hétvége során rengeteg hasznos tapasztalattal gazdagodnak a diákok.
“Megtapasztalhatják, hogy milyen csapatban együttműködni és határidő nyomása alatt kidolgozni egy projektet, vagyis nemcsak startupokról tanulhatnak, hanem olyan készségeket fejleszthetnek, amelyek bármikor jól jöhetnek majd az életük során, akkor is, ha nem vállalkozók lesznek”.
Bárocz Tímea, a versenyen társzervezőként közreműködő Startup Hungary vezetőségi tagja elmondta, hogy a Startup Challenge-t fontos kezdeményezésnek tartja, hiszen hozzájárul a hazai startup kultúra és ökoszisztéma fejlesztéséhez azáltal, hogy megismerteti a vállalkozói szemléletet középiskolás diákokkal.
A pitchek előtt videóinterjúban biztatta a résztvevőket a verseny 2023-as győztes csapatának képviselője, Hörömpöli-Tóth Bálint, aki jelenleg a tavaly bemutatott startup-ötlet, a yousic fejlesztésén dolgozik több társaival, miközben az Egyesült Államokban végzi a középiskola utolsó két évét a neves UWC nemzetközi érettségit nyújtó programjában. A mai napig nagyon hasznos tapasztalatnak tartja, hogy tavaly prezentálhatták az ötletüket a szakmai zsűrinek, majd értékes visszajelzéseket kaptak. Szerinte az igazán jó pitch titka, hogy legyen kreatív, amennyire csak lehet, legyen humoros, és tűnjön ki a többi versenyző közül.
Ötletek a szobanövény-mentéstől a pénzügyi edukációig
A zsűritagok is szóltak néhány szót, elmondták, hogy elsősorban mi alapján értékelik majd a pitcheket. Hartyányi Orsolya, a Wolt Magyarország ügyvezetője a lelkesedést emelte ki, szerinte főként ez a siker kulcsa, Fehér András, a Day One Capital kockázatitőke-befektető céget képviselve elmondta, hogy főként innovatív ötleteket keres, amelyek pénzügyi szempontból is működőképesek, Biás Csongor, a Startup Hungary vezetője pedig az alapítók személyiségére és a vállalkozás skálázhatóságára helyezte a hangsúlyt.
A 12 pitch során számos izgalmas vállalkozási ötletet mutattak be a diákok: volt például a középiskolások pályaválasztási döntését támogató megoldás, új, értékalapú közösségi platform, az ingázást vagy a csomagszállítást közösségi alapokra helyező koncepció, a jogi szövegeken való kiigazodást, a szobanövények túlélését vagy a kezdő kutyatartókat segítő ötlet, a stílusos öltözködést támogató megoldás, de volt a zenehallgatásban, a pénzügyi edukációban vagy a gasztroturizmusban új irányokat kínáló elképzelés is.
Végül úgyis minden a megvalósításon múlik
A döntős prezentációk mellett a rendezvény keretében zajlott egy kerekasztal-beszélgetés a Forbes magazin 30 sikeres magyar 30 alatt listáján szereplő vállalkozókkal Molnár Noémi (BeHive Consulting), Posta Donát (SMAPP LABS) és László Miklós (Diverzum). A résztvevők elmondták, hogy a startupper lét személyes elköteleződést és teljes odaadást igényel, így ha valaki egyszerűen munkaként tekint rá, kis eséllyel lesz sikeres. Az a régi bölcsesség is megerősítést nyert, hogy az üzletet és a barátságot nem érdemes keverni.
“Fontos, hogy hasonló érdeklődésű emberekkel indítsunk vállalkozást, akikkel jól kijövünk, de kell egyfajta távolságtartás, különben rossz irányt vehetnek a dolgok.”
Az indulás finanszírozási kihívásaival kapcsolatban azt javasolták, hogy a kiadásokat alacsonyan kell tartani, és minél előbb érdemes befektetőt bevonni.
Az eredményhirdetés előtt Zwecker Bence, a 4 éve indított Munch ételmentő startup alapítója tartott előadást. Elárulta, hogy több kudarcba fulladt próbálkozás után indította el ezt a vállalkozást, és szerinte nem feltétlenül kell feltalálni a spanyolviaszt.
“A miénkkel egy időben indult több, hasonló ötleten alapuló kezdeményezés, de a siker végül úgyis a megvalósításon múlik. A munkát semmi sem helyettesíti, és startupot építeni sokszor masszív szívás.”
Bence ehhez azt is hozzátette, hogy az alapítás előtt hasznos lehet egy-két év munkatapasztalatot szerezni, akár multinál, akár startupnál.
Eredményhirdetés és a legfontosabb tanulságok
Az eredményhirdetés során a zsűritagok méltatták a résztvevőket: rendkívül erősnek tartották a prezentációkat, amelyek inspirálóan hatottak rájuk. Az eredmény a következőképpen alakult:
- Első hely: Contra – egy jogi dokumentumelemző és összefoglaló alkalmazás kisvállalkozások számára
- Második hely: StyleSwipe – egy applikáció a kényelmes és trendi szettek összeállításához és megvásárlásához
- Harmadik hely és közönségdíj: The Artizan Food Tours – egy kóstoló túrákat szervező gourmet turisztikai startup
A programot záró networking keretében a diákok, a zsűritagok, szülők és tanárok egymással is megoszthatták a rendezvényen szerzett élményeiket. A nyertes csapat tagjai eleinte szinte szóhoz sem jutottak a meglepetéstől, mert bár a pitchek előtt magabiztosan az első helyekre képzelték magukat, látva a többiek prezentációit, elbizonytalanodtak.
“Rengeteget dolgoztunk ezen a hétvégén, alig aludtunk, de megérte a befektetett munka. Nagyon hatékonyan tudtunk együttműködni így, hogy folyamatosan egy helyen voltunk, és semmi sem vonta el a figyelmünket. Egymástól is sokat tanultunk, érdekes volt látni, hogy mindenkinek a karaktere, személyisége hozzátett a projekthez.”
Az egyik versenyző szülei elmondták, hogy szerintük a Startup Challenge egyedi lehetőség a diákok számára, és minden résztvevő nyer, attól függetlenül, hogy sikerül-e helyezést elérnie.
“Olyan tapasztalatokat szerezhetnek itt, amire máshol nincs esélyük. Számomra azt is érdekes volt látni, hogy milyen kérdések foglalkoztatják leginkább ezt a generációt, és milyen vállalkozási ötletekben látnak fantáziát.”
– fejtette ki az egyik apuka, aki kiemelte, hogy a fenntarthatóság például több ötletben visszaköszönt értékajánlatként, legyen szó öltözködésről vagy zenehallgatásról.
A közönségdíjat is elnyerő The Artizan Food Tours ötletével előálló csapat szerint sokat nyomot a latba az előadásmód, de az is előnnyel indult, aki kézzel fogható “terméket” tudott felmutatni. Ők például a létrehozták a saját honlapjukat, amelyen a pitch alatt a közönség tagjai regisztrálhattak a tervezett turisztikai programokra. Elmondták, hogy szívesen megvalósítanák az ötletüket, amihez a Munch alapítója mentori támogatást is ajánlott a csapatnak.
A versenyre pedagógusok is kíváncsiak voltak, egy pénzügyi ismereteket oktató gimnáziumi tanár a tavalyi után idén már második alkalommal jött el megnézni a versenyt.
“Nagyon tetszik a rendezvény, örülnék, ha jövőre a saját tanítványaim is indulnának. Szerintem a középiskolás diákoknak fontos tanulság, hogy a lelkesedés nem elég a sikeres vállalkozáshoz. A mai pitchek némelyikénél is látszott, hogy ha ki is tudnak találni egy ötletes megoldást, nem mindig könnyű hozzátenni egy jó üzleti modellt. Itt rávezetik a diákokat erre a fajta üzleti gondolkodásra, amire nagy szükségük lesz az életben.”
***
A 2024-es Startup Challenge szponzorai:
- Day One Capital: az első három helyezett és a közönségdíjas csapat pénzdíjainak biztosítása
- Wolt Magyarország: a versenyző diákok hétvégi ebédjeinek biztosítása
- Create.26: a vasárnapi program helyszín biztosítása