Pulik, babzsákok, szerszámok, akkumulátorok és egy élvezhetően tudományos előadás jellemezte a Puli Space Technologies-nél 2017-ben tett látogatásunkat. A közel kétórás field trip-nek köszönhetően megtudtuk, hogy a Puli Space csapata hol tart a Google Lunar XPRIZE versenyében, miért makacs a holdpor, vagy hogy hogyan működik a magyarok rovere: a Puli.
Egy önerőből megtervezett és finanszírozott űrjárgány Holdra küldése nem éppen egyszerű és rövidtávú feladat, de nem is lehetetlen, és ez az, amire 2010-ben a Puli Space csapata vállalkozott.
Dr. Pacher Tibor szerint a Google Lunar XPRIZE versenyfelhívása egy maratoni kihívás, ugyanakkor kitűnő kezdeményezés is, melynek célja, hogy fiatal mérnökök és szakemberek olcsó, igencsak nagy kreativitást igénylő módszerekkel segítsék a robotalapú űrkutatást. A magyar csapat elsődleges küldetése az, hogy eleget tegyen a verseny követelményeinek, és ezzel ismertséget, részvételt szerezzen az egyre jövedelmezőbb űriparban.
A GLXP kritériumai a következők:
- megtervezni és megépíteni egy úrjárművet 90% önerőből, állami támogatás nélkül;
- sikeresen eljuttatni a Holdra;
- megtenni vele 500 métert;
- közben HD kép- és videófelvételeket készíteni és elküldeni a Földre;
- végül 2017. december 31-ig elindítani a rovert.
További mérföldkövek teljesítéséért külön díjakat lehet szerezni, például ha a rover vizet talál, túlél egy holdi éjszakát, megtesz 5 km-t (azaz az eredeti táv tízszeresét), vagy felkeresi a korábbi holdmissziók helyszíneit. A verseny első helyezettje 30 millió dollárban részesül, de jelen lenni a nemzetközi űrkutatásban már önmagában nagy jelentőséggel bír.
Extra körülmények és a makacs holdpor
A Puli Space csapatának számos problémával kell szembenéznie az iroda fenntartásán, a megfelelő felszerelés beszerzésén át, egészen a rover feljuttatásához szükséges költségek előteremtéséig, vagy éppen a kivitelezési nehézségekig.
A tervezésnél figyelembe kell venni a Hold felszínének speciális jellemzőit, amelyek főként a napszélre, a holdporra és a nagy hőingadozásra vonatkoznak. A holdjáró napelemmel működik, és a rászálló, púder finomságú holdpor akadályozhatja az energiaellátását, ráadásul a holdpor nagyon nehezen távolítható el a napelemekről, ezért ez is egy megoldásra váró probléma. A holdi hőmérséklet is nagy kihívást jelent a tervezők számára, ugyanis a hőmérséklet nappal +140 °C, éjjel pedig -180 °C, ami egyáltalán nem kedvez a jármű akkumulátorának. Ezt úgy próbálják majd kiküszöbölni, hogy mesterségesen 50 °C-on tartják majd az akkumulátort.
A puli elnevezés egyébként a magyar kutyafaj intelligenciáját, játékosságát és különlegességét szimbolizálja. Utóbbiból bőven lehet inspirációt meríteni, hiszen az extra körülményekhez való alkalmazkodáshoz valóban különleges megoldásokra lesz szükség.
A Puli Space GLXP körüli pályája és a jövőbeli tervek
A Puli Space 2016-ban kötött szerződést az Astrobotic úgynevezett „Hold-taxijával”, amely a pulit szállította volna a Holdra. A kilövési időpont meghatározásának bizonytalansága miatt viszont a csapat nem jelentette be hivatalosan, hogy 2017. december 31-ig elindítják útjára a járművet, ezért kiesett a versenyből. Ez azonban Pacher Tibor szerint nem ad aggodalomra okot, hiszen a projektet így is tudják folytatni, immáron szabadabb keretek között, és az sem garantált, hogy a versenyben maradt 5 csapat közül bárki is tudja majd tartani a határidőt. Ebben az esetben nagy rá az esély, hogy a Puli Space visszakerül az aktív versenyzők közé, a munka addig is gőzerővel folyik.
Pacher Tibor minden kérdésünkre készségesen válaszolt, köszönjük a lehetőséget!