Miből lesz a UX researcher? – Field Trip a UX studiónál

2019. November 12-én az Engame Akadémia diákjai a UX studio irodájába látogattak a rendszeres céglátogatás, azaz Field Trip alkalmával. A kirándulások egyedülálló lehetőséget nyújtanak diákjainknak, hogy betekintést nyerjenek különböző foglalkozások, cégek, szervezetek kulisszái mögé, és személyesen is beszélgethessenek az ott dolgozókkal.

Ezek az élmények nagy segítséget nyújtanak a pályaorientáció megalapozásához és a továbbtanulási döntés meghozásához, hiszen első kézből kaphatnak válaszokat az őket foglalkoztató kérdésekre, valamint megtapasztalhatják, milyenek is az adott területen elhelyezkedők mindennapjai.

Csontos Anna-Zsófit, a UX studio UX Researcher-ét munkájáról, a UX szakterületéről és a Field Tripről kérdeztük.

Mivel foglalkozik egy UX researcher, UX designer?

Magyarra lefordítva felhasználói élményt és digitális felületeket tervez és kutat. Sokszor megtörténik azonban, hogy a két feladatkör összemosódik. A UXstudiónál dizájner-kutató csapatokban dolgozunk, hogy teljesíteni tudjuk, amit mottónk ígér, mégpedig, hogy olyan digitális termékeket tervezünk, amelyeket szeretnek az emberek. 

A kutatóink és a dizájnereink szoros együttműködésben dolgoznak. A UX researcher feladata, hogy feltérképezze a piac, de legfőképp egy termék célközönségének igényeit és motivációit. A UX designer feladata pedig, hogy a kutatás eredményeit alkalmazza az adott termék felületén. Ez a szoros csapatmunka egy minden szempontból kielégítő, szerethető terméket elkészültét eredményezi.

Jelenleg a UX studio munkatársa vagy. Hogyan kell elképzelni egy ilyen cég működését?

A UX studio egy flat (azaz lapos) szervezeti struktúrájú munkahely. Ez azt jelenti, hogy nincsenek köztes managerek; teljes felelősségkörű UX csapatként működünk együtt rövid- és hosszútávú projekteken. Rugalmas a munkaidőnk, lehetőségünk van otthonról dolgozni és sokat utazunk a külföldi ügyfelek miatt. Az irodában laza és közvetlen a hangulat, de sokat adunk a szakmai közösségre is. Ez a fajta struktúra rengeteg szabadsággal, de ugyanannyi felelősséggel is jár.

Mit szeretsz ebben a munkakörben, és mik a kihívások?

Szinte minden projekt folyamán egy új témakörben mélyedhetünk el. Az adott termék lehet az utazás, egészség, kiberbiztonság, vagy marketing területéről is. A munka sosem unalmas: minden projekt más-más kihívások elé állít és különböző módszereket követel. A felhasználók oldalán kívül lehetőségünk van megismerni az üzleti célokat és technológiai követelményeket is, hiszen mindezt figyelembe kell vennünk a tervezésnél.

Emberekkel dolgozhatunk. Nem csak kutatunk, képernyőket és folyamatokat tervezünk, hanem sok edukációs workshopot, tréninget is tartunk, amik során bárki kipróbálhatja a design gondolkodást.

Szerinted mennyire ismert ez az opció a mai középiskolások, vagy szüleik körében? Mit tanácsolnál a pályaválasztás előtt álló fiataloknak? 

Nagyon keresett a szakma, így egyre több célzott képzés van rá Magyarországon is. Ennek ellenére a frissen végzett középiskolások és szüleik előtt még nem ismert ez a terület. Gyakran viccelődünk azon, hogy 10-ből 9-szer kerek szemekkel néznek, amikor elmondjuk mi a szakmánk, ezért ezt gyakran egy pár mondatos magyarázat követi. Néha egyszerűbb lenne valami megfoghatóbbat mondani, de érdekes beszélgetések kerekednek belőle.

Az is jellemző, hogy középiskola után nem UX-esnek készül az ember, hanem más egyetemek, képzések vagy határterületi munkatapasztalat után lyukad itt ki (pl. akadémiai kutatói, grafikusi, marketinges). Munkatársam, Bence például politikatudományt tanult, én pedig pszichológusként diplomáztam.

Ahogy fejlődünk, újabb technológiák jelennek meg, kiterjed az ember-gép interakció az élet még több területése (pl. hang alapú interface, mint az Amazon Alexa). Ezzel jár, hogy a UX szakma egyre nagyobb hangsúlyt kap, hiszen ezeket a termékeket és szolgáltatásokat etikusan, fenntarthatóan, és legfőképp emberközpontúan kell megtervezni.

Az Engame Akadémia diákjai céglátogatáson voltak nálatok. Miből állt a program?

Egy rövid bemutatkozással kezdtük, annak érdekében, hogy feltérképezzük vajon a design, kutatás, kis startup-cég jelleg, digitális termékek, vagy a marketing érdekli-e a diákokat. Utána körbejártuk az irodát. A sötét oldalon láthattuk, ahogy fejlesztőink épp saját termékünkön dolgoztak, az egyik meeting szobában kutatóink épp felhasználói teszteket végeztek, míg máshol épp kutyasimogatással egybekötött kávészünetet tartottak a designerek.

Ezután a UX studio alapítója és CEO-ja Pásztor Dávid beszélt a cég alapításának történetéről, növekedésről, céges értékeinkről és arról, hogy gyakorlatban miben más nálunk dolgozni. Bemutattuk a saját ötletből profitábilis termékké alakult UX portfolio készítő platformunkat. 

Később designer munkatársam, Vitárius Bence, és én meséltünk arról, hogy mi az a felhasználói élmény tervezés, miből áll össze, miért fontos, és milyen folyamatokon megyünk keresztül egy éles projektben. Bemutattuk egy-egy napunkat, átlalános feladatainkat és kihívásainkat, szerencsére sok kérdéssel kísérve.

Végül pedig arról beszélgettünk, mi kell ahhoz, hogy valaki a UX-es pályára lépjen, készségek, tapasztalatok, esetleg oktatás tekintetében. Továbbá ajánlottunk még könyveket, online és offline kurzusokat, illetve konkrét tippeket adtunk azoknak, akik érdeklődnek a terület iránt.

Mit gondolsz, miért lehet hasznos egy ilyen élmény egy középiskolásnak?

Ez is egyike az olyan állásoknak, amikkel nem feltétlenül kerül szembe az ember középiskolai évei alatt. Pedig munkánk eredménye mindenhol körülvesz bennünket.

Életünk nagy százalékában már digitális felületeken zajlik – okostelefonok appjai, smart TV, weblapok, illetve lassan talán az AR (kiterjesztett valóság) és VR (virtuális valóság) területei is egyre nagyobb teret nyernek. Ezek mögött a képernyők mögött nem csupán egy grafikus áll, aki megrajzolja, hanem rengeteg szakma együttes munkája, ami végül meghatározza a felhasználói élményt.

Egy Field Tripen példákon keresztül láthatják a diákok, hogy milyen hatása van egy UX-es munkájának az élményekre és tapasztalatoknak, ami körbevesznek bennünket. Ezen felül megismerkednek a céges kultúránkkal, valamint azzal, hogy hogyan néz ki egy napja egy UX designernek vagy researcher-nek. Spoiler: nem csak a gép előtt ülünk. 🙂

Ha úgy gondolod, neked is hasznos lenne egy hasonló programelemeket tartalmazó, alternatív oktatási program, akkor gyere el nyílt napunkra, és nézd meg, neked való-e közösségünk!

Hasonló cikkek