Stressz: ellenség helyett jó barát – Horváth Orsolya előadása
Manapság a csapból is az folyik, hogy szüntessük meg a stresszt, mert az életünk megrontója, és ha a mindennapjainkra gondolunk, valószínűleg egyet is értünk vele. Hiszen az állandó rohanásban, az elvárások kereszttüzében, úgy érezhetjük, a stressz állandó családtaggá vált, aki lehet az elején 2 napra érkezett, de már hónapok óta velünk együtt él. Érezzük felnőttként, szülőként és látjuk gyermekeinken is az állandó feszültséget.
Mit lehet kezdeni a stresszel? Hogyan tudjuk erőforrássá változtatni? Mit tehetünk szülőként, hogy nekünk könnyebb legyen, és hogyan segíthetünk gyermekünknek?
Ezekre és hasonló kérdésekre adott választ legutóbbi Hello Parents Hot Topic Est programsorozatunk előadása, amely a ‘Stressz: ellenség helyett jó barát’ címet viselte.
A meghívott előadó ezúttal Horváth Orsolya adótanácsadóból lett viselkedéselemző volt, aki jelenleg szabadúszóként segíti az ügyfeleket életviteli elakadásokban egyéni konzultációk és tréningek keretében. Orsolyával a kamaszokról és a stresszről beszélgettünk.
Milyen stresszforrások érik a kamaszokat, középiskolás diákokat?
Maga ez az időszak, a kamaszkor, egy nehezített időszak az egyén számára, hisz testileg és lelkileg is nagy változásokon megy keresztül. Ezt csak tetézi a manapság jellemző magas teljesítmény elvárás a tanulás területén, valamint középiskolás korban az egyre nagyobb súlyként megjelenő pályaválasztás kérdése.
Önmaguknak, valamint ennek az útnak a megtalálása és az ezen való elindulás azonban nem feltétlenül kell, hogy negatív érzelmekkel párosuljon – sőt, ez akár egy izgalmas felfedezés is lehet. Mindez sok tekintetben meglátás és hozzáállás kérdése. Nagy lehetőség együtt dolgozni azokkal, akik próbálják megtalálni a helyüket a világban, legyen szó serdülőkről, vagy felnőttekről. Szeretek rávilágítani arra, hogy nincs jó vagy rossz döntés, nincsenek elvesztegetett évek, tapasztalás van, amiből mindig lehet tanulni, ami által mindig többek leszünk.
A COVID-19 járvány miatt az iskolák bezárásával sajnos a diákok is rendkívüli helyzetbe kerültek. Olvasd el cikkeinket a témában:
COVID-19: Javaslatok szorongás ellen
Valóban nem minden esetben ‘ellenség’ a stressz?
Valójában önmagában a stressz érzése sosem ellenség, azzá tesszük azáltal, ha nem tudjuk kezelni. A stressz a szervezetünk jelzőrendszere arra, hogy valami ‘veszély’ fenyeget minket, legyen az egy valós vagy képzelt dolog, amitől félünk, vagy bármilyen helyzet, amiben úgy érezzük, nem tudunk helyt állni, és ennek akár negatív következményei is lehetnek. Ez a megváltozott fizikai reakció eleve a javunkat szolgálja, hisz odairányítja a figyelmünket. ahol szükség lenne rá.
Viszont pont amiatt, hogy manapság a stressztől megszabadulni akarunk, így legtöbbször nem veszünk róla tudomást, egészen addig, amíg már fizikailag itt-ott fáj. Amint látjuk, nem a stresszel van a gond, hanem azzal, ha ez huzamosabb ideig fennáll és sem a helyzetet, sem a helyzethez kapcsolódó érzelmeinket nem tudjuk kezelni. Pedig pont a testben történő különböző hormonális változások miatt, olyan dolgokra is képesek lehetünk, amire általánosságba véve nem, hiszen ilyenkor a szervezetünkben is minden arra összpontosul, hogy a fennálló helyzetet megoldjuk. Az első lépése ennek, hogy nem ellenségként tekintünk a stresszre, ezt követően jöhet a további informálódás és a különböző hatékony stresszkezelési technikák.
Mit tehetünk szülőként? Milyen gyakori hibákba eshetünk, ha nem ismerjük fel gyermekünk nehézségeit, vagy nem tudjuk, milyen módon segítsünk jól?
Ha a pályaválasztást és a magas elvárásokat tekintjük, akkor elsőként fontos látni és elfogadni, hogy semmi sincs veszve azáltal, ha a középiskolai évek alatt valaki még nem látja, mi lesz, ha nagy lesz vagy éppen nem kitűnő tanuló. A mai modern világban már egyre kevésbé ezek számítanak, amikor az önérvényesítésről valamint a sikerről van szó. Egy ilyen szemléletmóddal már csökkenthetjük a stressz szintet, hiszen leveszünk egy nagy terhet a kamasz válláról.
Továbbá szülőként a gyermekünk segítségére lehetünk egyrészt a saját példa mutatásunkkal, másrészt azzal, hogy érzelmileg elérhetőek vagyunk a számára. Ha mi már elfogadtuk, hogy a stressz az élet természetes velejárója és tudjuk a stresszkeltő helyzeteket kezelni, akkor ezt a tudást a gyermekünknek is át tudjuk adni. Például, hogyan kezelünk egy olyan helyzetet a munkahelyünkön, ami folyamatosan kiváltja nálunk a stresszt? Ez alapot fog adni arra, hogy a gyermekünk hogyan fog hasonló helyzeteket kezelni. Erről természetesen lehet, sőt javasolt is otthon beszélgetni, azokban az esetekben, ha a gyermek találja magát hasonló helyzetben. Ha a kamasz is tudja, hogy vannak nehezebb időszakok az életben, amik fokozottabb stresszel járhatnak, de bizonyos technikákkal túl lehet rajtuk jutni, akkor szintén elérhetünk egy csökkent stressz szintet.
Amivel kevésbé segítünk, az az, ha elbagatelizáljuk a gyermekünk érzéseit az adott helyzettel kapcsolatban. Próbáljuk meg átérezni, hogy neki az adott helyzet igenis nehézséget okoz, még ha a mi nézőpontunkból az nem is feltétlenül minősül problémának. Továbbá a túlzott elvárás, vagy a teljesítményhez kötött szeretet kifejezése is ronthat a már kialakult stresszt okozó helyzeten. Fókuszáljunk mindig a beletett erőfeszítésre és ehhez képest értékeljük az eredményt, és csakis az eredményt és nem a gyermekünket.
Hogyan tudja észlelni a szülő, hogy gyermeke nem tud mit kezdeni az őt érő stresszel?
A stressz különböző módokon mutathatja meg magát. A kialvantalnságtól kezdve a csökkent étvágyon át, egészen olyan ‘rossz’ szokásokig, mint akár a körömrágás, mind utalhatnak a hosszan fennálló stresszre. Amire lehet figyelni, hogy a megszokotthoz képest észlelünk-e változást, és ha igen, akkor érdemes érdeklődni a gyermeknél.
Hogyan tudjuk támogatni gyermekünket a stresszkezelés elsajátításában és gyakorlásában?
A példamutatást már említettem, de akár tényleges stresszkezelő technikáknak az elsajátítása is hasznos lehet. Ilyen például egy autogén tréning vagy mindfulness tréning, ahol a relaxációt tanulja meg az egyén. Ezen akár közösen is részt lehet venni. De valljuk be, ezekhez is idő kell, ami korlátozottan áll rendelkezésünkre. Így emellett, ha családilag kialakítunk közös értékeket és a gyermekünknek is segítünk kialakítani a saját értékeit, az is segíthet. Ez jó alapot ad ahhoz, hogy a gyermek el tudja dönteni, adott helyzetben mi a fontos, és ez alapján a saját idejét is jobban be tudja osztani. Továbbá bármilyen készségfejlesztés, legyen az kommunikációs, társas készségekre fókuszáló vagy akár általánosságba véve önismereti, csak fokozni tudja a gyermek önállóságát, és azt, hogy ki tudjon állni önmagáért. Ez pedig a legbiztosabb alapokat tudja biztosítani hosszú távon a stresszel való hatékony megküzdésben.
Ha nem szeretnél lemaradni következő szülői estünkről, iratkozz fel szülői hírlevelünkre!
Fontos számodra, hogy gyermeked boldog, kiegyensúlyozott felnőtté váljon?
Alternatív oktatási programunk abban segíti diákjainkat, hogy a valódi életben használható készségeiket fejlesszék, megismerkedjenek a világgal és az őket érdeklő területekkel és szakmákkal, így lépéselőnyt szereznek a számukra legjobb út megtalálásában. Angol nyelven zajló foglalkozásaink emellett az egyetemi felvételikre és évekre való is felkészítik a diákokat, akár itthon, akár külföldi egyetemen szeretnének továbbtanulni.
Tudj meg többet programunkról – 300+ motivált diákból álló támogató, inspiráló közösségünk rátok vár!
Csatlakozz online nyílt napunkhoz >>
Címkék:hello parents, pszichológia, stressz
1 megjegyzés