X, Y és Z generáció a munkahelyen
Hello Parents Hot Topic Est programsorozatunk legutóbbi vendége Németh Zsófia, a BAGázs Közhasznú Alapítvány elnökségi tagja és a Y2Y Coaching munkatársa volt. Előadásában arról beszélt, hogyan dolgoznak együtt a különböző generációk a munkahelyen, milyen általános jellemzők mondhatók el a különböző generációk munkamoráljáról, és az esetleges generációs különbségek szülte súrlódásokat miként lehet elkerülni, orvosolni.
A prezentáció egy szavazással kezdődött: a jelenlévő szülőknek egy applikáción keresztül kellett meghatározniuk, milyen generációba tartoznak ők és a munkatársaik – X, Y vagy Z, ezután megismerkedhettek az egyes generációk általános jellemzőivel.
Az úgynevezett Baby Boom generáció az építők generációja, a világháború utáni fiatalság nemzedéke egészen az 1960-ig születettekig bezárólag. Rájuk a tradícionális, családközpontú gondolkodás és munkamorál jellemző, a rugalmas munkaidő ekkor még nem volt szokás, ezért idegenebb számukra, hogy sok munkahelyen a szabadidő és a munkaidő korábban élesen elkülönült határa mára elmosódott.
Az X generációba azok tartoznak, akik 1961 – 1981 között születtek, őket köztes generációnak is nevezzük. A stabil keresetről alkotott megingathatatlan kép a 2008-as gazdasági válság idején megdőlt, igen nagy súlyt helyezve így az X generációsok vállára. Őket általában erősen foglalkoztatja a gondolat, hogy milyen nyomot fognak hagyni a világban, mivel az Y generáció fiatal felnőttjei a digitalizációnak köszönhetően gyors, türelmetlen ütemben haladnak saját fejlődésük útján, kissé leszorítva időben – és sokszor lehetőségekben – az X generáció tagjait. A sokat látott és megélt korosztály kétkedően fogadja a digitális újításokat.
Az Y generáció – az 1980 és 1995 között születettek – jellemzője leginkább az, hogy a igyekeznek együtt haladni a gyors információáramlással. Az X-ekhez képest nehezebben kezelik a rájuk szakadó szabadságot, a hirtelen megnyílt millió lehetőséget. Az interneten mindennek utána tudnak nézni, ezért nem feltétlenül rendelkeznek olyan lexikális tudással, mint az X-ek, és nem érzik magukat kiszolgáltatottnak akkor, ha hirtelen nem tudják valamire a választ.
A Z generáció – az 1995 és 2009 között születettek – az úgynevezett Pán Péter generáció, a tudatos fiatalság korcsoportja. Nagyon határozottan megosztják a gondolataikat másokkal, nem félnek attól, hogy kifejezzék a véleményüket egy pozitív vagy negatív munkahelyi szituáció kapcsán. A konfliktusokat akarják kezelni, nemcsak belekényszerülnek a megoldási folyamatba, hanem a kezükbe veszik azt.
Multitasking generáció, akik megkérdőjelezik a rendszert, mert érteni akarják a folyamatokat és nem akarják átélni életük során azt, amit a szüleiknek, az X generációnak kellett a 2008-as világválság során. Digitális fiatalságként tartjuk számon a Z generációt, de nem feltétlenül vannak még vele tisztában, mi mindenre tudják használni azokat az eszközöket, amelyek adottak számukra.
A munkamorált tekintve a kutatások az alábbiakat látszanak igazolni:
- X generáció: “Azért dolgozunk, hogy éljünk.”
- Y generáció: “Azért keressük a pénzt, hogy elköltsük.”
Az X generáció szerint a munka egyik legfontosabb hozadéka a megbecsülés-megbecsültség érzése. A munkahelyi konfliktusokat inkább kerülik, a kemény munkában és a csapatszellemben hisznek.
A fiatalabb Y generáció szerint a munkájuk fokmérője a folyamatos kihívások teljesítése és a versenyben való részvétel. Türelmetlenebbül állnak hozzá a munkához, gyorsabban szeretnének eredményt elérni.
A Z generációra jellemző, hogy gyors döntéshozók ők is, de náluk magasabb fokú a pénzügyi tudatosság, mint az Y generációnál. Nagyon fontosnak tartják, hogy kifejezésre juttassák a véleményüket, ha csalódtak valamiben – rögtön visszajelzést adnak akár applikáció-használattal, akár más jellegű szolgáltatással kapcsolatosan.
Az est végén ismét felmerült a kérdések kérdése: milyen az együttműködés az X, Y és Z generációk között a munkahelyen? Izgalmas beszélgetés alakult ki az előadó és a résztvevő szülők között, sokan megosztották saját tapasztalataikat, élményeiket, problémáikat, közös megoldási javaslatok születtek.
Németh Zsófi hangsúlyozta, hogy a kulcs minden esetben a felfogásbeli különbségek tiszteletben tartása és a közös hang megtalálására való törekvés, hiszen minden fél érdeke, hogy kölcsönösen előnyös megoldások születhessenek.
Ha szeretnél értesülni következő ingyenes Hello Parents Hot Topic előadásainkról, iratkozz fel a meghívókért ezen az oldalon!
Címkék:hello parents, karrier, készségfejlesztés, munkaerőpiac, szülői estek, szülők